فناوری FreeSync و G-Sync
گیمرها فقط بهترین ها را می خواهند. بسیاری از تلویزیونها از سال 2018 از فناوری FreeSync استفاده میکنند. در صورت آشنا نبودن با این فناوری ها حتما این مقاله را دنبال فرمائید.
G-Sync و FreeSync نامهایی هستند که انویدیا و AMD روی فناوریهای ریفرشریت متغیر خود گذاشتهاند.
قبل از توضیح چند مطلب را مرور میکنیم:
ریفرشریت (Refresh Rate)
نرخ نوسازی با واحد بار بر ثانیه یا هرتز (Hz) بیان میشود و به معنای تعداد دفعات بهروزرسانی تصویر توسط صفحهی نمایشگر در هر ثانیه است.
فریم ریت ( frame rate)
بهمعنای تعداد تصاویر ثبت شده در هر ثانیه است و لزوما با سرعت پخش محتوا ارتباطی ندارد.
یک تلویزیونی را در نظر بگیرید که نرخ رفرش ریت آن 120 باشد و محتوایی با60 فریم ریت را پخش کند، نمایشگر تلویزیون هر فریم را 2 بار نمایش خواهد داد تا فریم بعدی آماده شود.
حال اگر نرخ رفرش ریت تلویزیون 60 HZ باشد و ویدئوی یا بازی با نرخ 120 فریم بر ثانیه باشد چطور می شود؟ صفحه نمایش فقط نیمی از فریم ها را خواهد توانست نمایش دهد.
برای حل این مشکل در هنگام تماشای نمایش های تلویزیونی یا فیلم بسیاری از تلویزیون ها قادر هستند با استفاده از تکنیکی با نام میانیابی حرکت» (Motion interpolation) فریمهای جدیدی در لابهلای فریمهای اصلی محتوا تولید کنند که بهنوعی میانگینی از فریم قبلی و بعدی خود هستند. شرکتهای تولیدکنندهی صفحهنمایش، هرکدام نام اختصاصی خود را روی این تکنیک میگذارند. برای مثال سونی از MotionFlow ، الجی از TruMotion و سامسونگ از نام ClearMotion استفاده میکند، مشکلی به وجود نمی آورد ، اما بازی های ویدیویی فریم های خود را همان لحظه تولید می کنند و تعداد فریم های متغیری در ثانیه ایجاد می کنند فناوری پردازش تصویر فرصتی برای دستکاری تصویر ندارد و نمایشگر باید پس از دریافت هر فریم بلافاصله آن را نشان بدهد اگر فریم ریت متغیر با نرخ تازه سازی ثابت صفحه نمایش مطابقت نداشته باشد ، باعث اثر (پاره یا بریده شدن صفحه stuttering or tearing ) می شود.
تأخیر در نمایش محتوا هنگام اجرای بازیهای ویدئویی، حتی اگر در حد یک ثانیه هم باشد، انجام دادن بازی را عملا غیر ممکن خواهد کرد.
“Stuttering” زمانی است که برخی از فریم ها بیش از یک بار نمایش داده می شوند. “tearing” زمانی است که صفحه نمایش قبل از اتمام فریم قبلی ، فریم بعدی را شروع می کند ، بنابراین نهایتا نیمی از دو فریم مختلف را مشاهده می کنید.
G-Sync نام فناوری اختصاصی انویدیا است که با هماهنگ کردن ریفرشریت نمایشگر و فریمریت خروجی گرافیک دستگاه، اثر پاره شدن صفحه را از بین میبرد و در عین حالStutter و لگ نیز با خود بههمراه ندارد. G-Sync یک فناوری غیر رایگان است و تولیدکنندگان دستگاهها برای بهره گرفتن از آن علاوه بر استفاده از یک ماژول سختافزاری خاص در نمایشگر خود باید مبلغی بابت امتیاز استفاده از فناوری به انویدیا پرداخت کنند.
FreeSync نام فناوری ریفرشریت متغیر AMD است که همانطور که از نامش پیدا است برخلاف G-Sync کاملا رایگان است. این فناوری همانند G-Sync عمل می کند، بنابراین اثر “پاره یا بریده شدن” صفحه از بین می رود.
FreeSync در تلویزیونهای سامسونگ:
FreeSync گزینه ای را در قسمت منو ندارد. برای استفاده از این فناوری کافیست حالت بازی Game mod را فعال کنید. این حالت هنگامی که تلویزیون به یک کنسول بازی ، مانند Xbox One X یا Xbox One S متصل می شود، بصورت خودکار فعال می شود ، اما اگر منبع انتخاب شده به عنوان رایانه شخصی باشد شود ، باید به صورت دستی روشن شود.
انواع تلویزیونهایی سامسونگ که شامل فناوری FreeSync می شوند:
سال ساخت 2019: همه مدل تلویزیون های کیولد ( 50 اینچ و بزرگتر)
مدل RU8000 UHD پنجاه اینچ و بزرگتر
سال ساخت 2020: مدلهای Q950T، Q900T، Q800T، Q90Tو Q70T QLED همچنین 55Q80T QLED اینچ و بزرگتر
معرفی و خرید تلویزیون های مخصوص گیمینگ – بازی
بهترین تلویزیون های ۴K و۸K سامسونگ در سال ۲۰۲۰
بهترین روش برای شناسایی تلویزیونهای ال جی، سامسونگ و سونی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.