تفاوت بین مانیتور و تلویزیون

ایده پخش جدیدترین بازی های pc روی صفحه تلویزیون 60 اینچ عالی به نظر می رسد ، اما در واقع آنطور که به نظر می رسد خوب اجرا نمی شود. واقعیت ساده این است که تلویزیون هنگام اتصال به رایانه عملکرد یکسانی با مانیتور ارائه نمی دهد. مانیتورها ممکن است کوچکتر از اندازه متوسط تلویزیون باشند ، اما نیازی به اندازه بزرگ نیست که برای استفاده از نمای نزدیک طراحی شده اند و تصویری واضح تر و دقیق تر از تلویزیون دارند. برای فهمیدن منظور ما ، سعی کنید به همان اندازه که از رایانه خود فاصله دارید به نزدیک تلویزیون بروید، خواهید دید که تصویر تلویزیون مبهم و دچار افت کیفیت می شود.

بنابراین ، اگر یک مانیتور 32 اینچی را با یک تلویزیون 50 اینچی با یک وضوح( 4k 2160*3840) مقایسه کنید ، مانیتور همیشه می تواند یک تصویر واضح تر تولید کند. هرچه صفحه بزرگتر شود ، پیکسل ها بیشتر و بیشتر از هم فاصله می گیرند (در 4k تعداد پیکسل ها 8.294.400 می باشد که در صفحه نمایش بزرگتر تراکم پیکسلی آن کمتر میشود) ، بنابراین متن و جزئیات تار می شوند و خواندن آنها به درستی دشوار می شود.

در حقیقت ، یک مانیتور به عنوان رابط بصری بهینه برای کامپیوتر طراحی شده است. تلویزیون ، هم در درجه اول برای پخش فیلم و تصاویر طراحی شده است.

مانیتور:

مانیتور دستگاه سخت افزاری رایانه است که سایر شخت افزارهای سیستم در ارتباط است. به همین ترتیب ، مانیتور همانند دنده PC است که فیلم و تصاویر ایجاد شده توسط کارت گرافیک PC را نشان می دهد.

پیش از این ، مانیتورها با کمک یک لوله اشعه کاتدی ساخته شده بودند که تصویر فیلم را ارائه می دهد. هدف اصلی در طراحی مانیتور ایجاد دقت و ثبات در تصویر بود. اکنون ، مانیتور با استفاده از صفحه نمایش کریستال مایع ترانزیستور نازک (TFT-LCD) با نور پس زمینه LED ساخته شده است.

برخی از ویژگی های یک مانیتور:

اندازه: اندازه مانیتور خیلی بزرگتر نیست. از آنجا که از فاصله مشخصی استفاده می شود ، اگر اندازه مانیتور خیلی بزرگ باشد بسیار ناخوشایند است. با این حال ، در بازی ، توصیه می شود که از مانیتورهای اندازه بزرگ استفاده شود. یک صفحه نمایش معمولی دارای ابعاد 43 سانتی متر × 32 سانتی متر است در حالی که صفحه عریض 46 سانتی متر × 26 سانتی متر است.

وضوح: با افزایش اندازه صفحه ، وضوح صفحه کاهش می یابد.

نسبت ابعاد:  یک نمایشگر معمولی دارای نسبت ابعاد 4: 3 است.

لوازم جانبی یکپارچه: بسیاری از نمایشگرها لوازم جانبی یا اتصالات یکپارچه ای برای خود دارند. با این کار دیگر نیازی به هاب ، دوربین ، میکروفون یا بلندگوهای جداگانه دیگری ندارید زیرا امروزه این لوازم جانبی با مانیتور ترکیب می شوند.

طرح های منحنی: طرح های منحنی یک مانیتور در حدود سال 2009 معرفی شد. این نمایشگرهای منحنی زاویه دید بهتری را ایجاد می کنند. این موارد برای بازی و همچنین کارهای اداری بهتر هستند.

کیفیت تصویر: تصاویر واقعی تر و واضح تری در لپ تاپ تولید می شوند.

زاویه دید: زاویه دید برای مانیتور تقریباً 110 درجه است.

تلویزیون:

از تلویزیون ها به عنوان وسیله الکترونیکی برای مشاهده محتوای ویدئو استفاده می شود. سیگنال های پخش توسط تلویزیون دریافت می شوند و سپس آنها را به تصویر و صدا تغییر می دهند. امروزه این تلویزیون ها در اندازه های بزرگ تولید می شوند و با افزایش اندازه تلویزیون ، قیمت آن نیز افزایش می یابد. برای ساخت تلویزیون ، تنظیم کننده فرکانس رادیویی و بلندگو صوتی با یک صفحه نمایش ترکیب می شوند و سپس دستگاه حاصل یک تلویزیون است.

فرکانس رادیویی هم از سیستم صوتی و هم از سیگنال های ویدئویی تشکیل شده است. سیگنال برای نمایش به بخش تصویر و صدا به بلندگوها ارسال می شود.

تلویزیون همچنین دارای یک تنظیم کننده یا کنترل از راه دور برای تغییر کانال ها ، افزایش یا کاهش میزان صدا و غیره است. پیش از این ، تلویزیون ها از ابعادی عظیم برخوردار بودند زیرا با لوله اشعه کاتدی ساخته می شدند. بعداً این لوله کاتدی تعویض شد و تلویزیون های LCD جدید تولید شدند. اکنون ، این فناوری به روز شده و تلویزیون های LED جدیدی تولید شده اند.

برخی از ویژگی های تلویزیون:

اندازه : تلویزیون ها در همه اندازه ها در دسترس هستند ، اما تلویزیون های با اندازه بزرگ مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده است زیرا دید تلویزیون های سایز بزرگ خوب است و مساحت بیشتر و زاویه وسیع تری را پوشش می دهد.

وضوح : وضوح تلویزیون به دلیل اندازه آن کمتر است. تلویزیون های 4k و 8k از وضوح مطلوبی برخوردار هستند اما کمتر از نمایشگرهای با همان رزولوشن هستند.

Aspect Ration* : به طور سنتی تلویزیون ها به صورت یک مربع ساخته می شدند بنابراین نسبت ابعاد 4: 3 بود. از آنجا که HDTV تبدیل به استاندارد جدیدی شده است ، تلویزیون ها اکنون به شکل مستطیل ساخته می شوند بنابراین نسبت تصویر 9:16 است.

نرخ فریم و نرخ تازه سازی: تلویزیون ها دارای نرخ تازه سازی و نرخ فریم پایین هستند(البته در تلویزیون های بالارده این نرخ تازه سازی به 120 هرتز نیز میرسد).

کیفیت تصویر – همانطور که تلویزیون ها ساخته شده اند تا تجربه مشاهده بهتری داشته باشند. بنابراین ، تصاویر تولید شده در تلویزیون واقع بینانه تر هستند

زاویه دید: تلویزیون ها زاویه دید وسیع تری برای تماشا دارند و می توان تلویزیون را از هر زاویه ای تماشا کرد زیرا محدوده دید تلویزیون 160 درجه است (البته در تلویزیون با پنل va زاویه دید کمتری شاهد هستیم).

تلویزیون

مانیتور

دارای اندازه های بسیار بزگ نیز می باشد.

در مقایسه با تلویزیون اندازه آن کوچک است

تراکم پیکسل کمتر خصوصا در اندازه های بزرگ

تراکم پیکسل بیشتر در سانتی متر مربع

دارای input lag*  بیشتر

دارای input lag  کمتر

کیفیت تصویر در تلویزیون واقع بینانه تر و روان است.

کیفیت تصویر در مانیتور شارپ و واضح تر است.

تفاوت در تعداد و نوع پورت های ورودی و خروجی

دارای تیونر دیجیتالی میباشد

فاقد گیرنده دیجیتالی است
Chroma  4.2.2 با 4.2.0*

پشتیبانی از کروما 4.4.4

رفرش ریت (Refresh Rate) معمول 60 هرتز

رفرش ریت بالا

توضیحات
Aspect Ration چیست؟

نسبت ابعاد بین عرض و ارتفاع نمایشگر است که شکل کلی آن را مشخص می کند و معمولاً به صورت W: H (W عرض است و H ارتفاع) ارائه می شود. نسبت تمام تلویزیون های تولید شده امروز 16: 9 است ، به این معنی که اگر عرض به 16 قسمت مساوی تقسیم شود، ارتفاع تلویزیون تصویر باید 9 قسمت باشد. اندازه 16: 9 برای تلویزیون ها عالی است ، زیرا این نسبت ابعادی است که اکثر نمایش های تلویزیونی امروزی از آن استفاده می کنند ، اما متأسفانه ، بیشتر فیلم ها با استفاده از استاندارد سینما ساخته می شوند که 21: 9 است. 21: 9 بسیار گسترده تر است ، بنابراین قسمت های صفحه باید با نوارهای سیاه بالا و پایین تصویر پر شود تا بیشتر تلویزیون ها متناسب باشد. به این میله های افقی ” letterboxes ” گفته می شود.

در صورت عدم تطابق نسبت ابعاد صفحه و محتوا ، میله های سیاه، فضای اضافی را پر می کنند

input lag چیست؟

تاخیر ورودی یا به زمان بین تلویزیون یا مانیتور برای دریافت سیگنال و نمایش آن بر روی صفحه نمایش اشاره دارد (هر اندازه این زمان کمتر باشد مانیتور یا تلویزیون سرعت عمل بهتری دارد) ، یا زمان بین فشار دادن یک دکمه روی دسته بازی و دیدن واکنش آن در بازی. این خصوصا این امر در بازی های انلاین بسیار حیاتی و مهم می باشد که نمایشگر دارای تاخیر در ورودی کمتری داشته باشد.

Chroma Subsampling چیست؟

یا نمونه گیری رنگی، در تعریف رنگی باید توضیح داد که تصاویر دیجیتالی متشکل از پیکسل‌ها هستند و هر پیکسل نیز برای نمایش به دو مولفه‌ی روشنایی (Luma) و رنگ (Chroma) نیاز دارد. در نمونه برداری رنگی نوعی فشرده سازی است که اطلاعات رنگ را در یک سیگنال به نفع داده های درخشندگی کاهش می دهد. این باعث کاهش پهنای باند می شود بدون اینکه به طور قابل توجهی بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارد.

در هر سیگنال، داده‌هایی از دامنه‌ ی پیکسلی ۸ تایی به منبع خروجی ارسال می‌شود که شامل ۴ ستون در ۲ ردیف می باشد. که به چنین چینشی نرخ تصویر (Image rate) می‌گویند. با بررسی مشخصات فنی مانیتور یا تلویزیون به اعداد 4.4.4 یا 4.2.2 یا 4.2.0 برخورد کرده اید.

معنی این اعداد چیست؟ عدد 4 که در هر سه مشترک است مربوط به تعداد پیکسل در هر ردیف است، عدد دوم نیز بیانگر نمونه‌های رنگ در ردیف اول و عدد سوم نیز تعداد نمونه‌های رنگی در ردیف دوم را مشخص می‌کند.

در 4.4.4 در واقع هیچ گونه فشرده سازی انجام نشده است و هر پیکسل میتواند رنگ متمایزی داشته باشد(هم داده های درخشندگی هم رنگ به طور کامل منتقل می شوند). پردازنده باید هر پیکسل را جداگانه پردازش کند.

کارشناسان برای کاهش حجم اطلاعات و همچنین پردازش کمتر داده ها نمونه برداری رنگی 4.2.2 را ارائه کردند که تا 50% حجم داده ها را کمتر می شود که در این نرخ داده های درخشندگی کامل منتقل ولی داده های مربوط به رنگ تا نصف کم می شوند.

و در نرخ 4.2.0 نیز یک چهارم اطلاعات مربوط به رنگ منتقل می شود.

تاثیر بصری

نوع نمونه گیری

مهم

4.4.4 کامپیوتر

کم اهمیت

4.2.0 فیلم

متوسط

4.4.4

بازی های ویدئویی

کم اهمیت 4.2.0

محتوای ورزشی

کم اهمیت 4.2.0

نمایش تلویزیونی

همانطور که دیدید نمونه کروما 4.4.4 در مانیتور (خصوصا در کارهای تایپی که خوانایی متن بیشتر می شود) و تا حدودی بازی های ویدئویی از اهمیت بالایی برخوردار است. البته تعدادی از تلویزیون های بالا رده هم از قابلیت کروما 4.4.4 نیز پشتیبانی میکنند.

همانطور که ملاحظه می کنید در کروما 4.2.0 (تصویر اول) در قسمت رنگی،خوانایی متن به شدت کم شده است

Refresh rate چیست؟

هر صفحه نمایش اعم از تلویزیون یا مانیتور برای نمایش محتوا در هر ثانیه چندین بار تازه سازی می شوند که هر اندازه تعداد بیشتر باشد، صفحه نمایش تصاویر را روانتر و بهتر به نمایش می گذارد و آسیب کمتری به چشم کاربر وارد می شود.

در این مطلب به تفاوتهای بین نمایشگر با تلویزیون اشاره شد که با پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی این تفاوت ها هر چه بیشتر کمرنگتر می شوند ولی بهر حال برای استفاده حداکثری از کامپیوتر یا باید از مانیتور استفاده کرد یا از یک تلویزیون بالارده که خب قیمت بیشتری باید پرداخت کرد.

برای دیدن بهترین تلویزیون-مانیتور های بازار کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

88 + = 96