نحوه پیدا کردن پیکسل سوختگی در تلویزیون های اولد

پیکسل یک بخش بسیار کوچکی از صفحه نمایش تلویزیون، لب تاب و حتی گوشی موبایل است که معمولاً مستطیل شکل است که شامل سه زیرپیکسل است. این زیرپیکسل ها به رنگ های قرمز، سبز و آبی رنگ می شوند. پیکسل ها تصاویر، عکس ها و ویدیوهای کاملی را در صفحه نمایش گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ و تلویزیونها تشکیل می دهند.

با گذشت زمان، هنگام استفاده زیاد و یا نمایش تصاویر ثابت و تکراری یک اتفاق رایج وجود دارد: پیکسل گیر کرده یا می سوزد. یک پیکسل گیر کرده چگونه به نظر می رسد؟ به صورت یک نقطه در همان مکان ظاهر می شود. معمولاً عوض نمی شود، اما گاهی اوقات می تواند سوسو بزند. همچنین، این نقطه یک رنگ خاص دارد: قرمز؛ سبز؛ آبی؛ یا ترکیبی از این سه رنگ می شود.

هر چند پیشرفت‌هایی که در سالهای اخیر در زمینه صفحه‌نمایش‌های مسطح انجام شده است، به‌طور فزاینده‌ای خطر ظاهر شدن پیکسل‌های مرده را در پنل تلویزیون محدود می‌کند. با این حال، مشکل هنوز وجود دارد. اگر تلویزیون شما شروع به رسیدن به سن معینی کرده است، یا فقط بدشانس هستید، ممکن است این پدیده را تجربه کنید که تجربه آن هرگز خوشایند نیست.

با این حال، در مواجهه با یک پیکسل مرده و حتی در مواجهه با چندین پیکسل، نباید ناامید شوید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید خرید تلویزیون جدید را در برنامه خود داشته باشید، چند روش وجود دارد که می توانید برای بهتر کردن نقاط سیاه موجود در صفحه تلویزیون خود امتحان کنید. قبل از اینکه آنها را برای شما توضیح دهیم، به درک اینکه پیکسل مرده واقعا چیست کمک می کند.

پیکسل های مرده نقطه های ریزی روی صفحه تلویزیون هستند که رنگ درستی را از خود نشان نمی دهند. آنها می توانند سیاه باشند یا روی یک رنگ خاص مانند سبز، بنفش، قرمز یا سفید چسبیده باشند. پیکسل های مرده لزوماً به این معنی نیست که تلویزیون شما معیوب است، اما در هر صورت آزاردهنده هستند و می توانند روی تجربه تماشا تأثیر بگذارند.

حال در اینجا دو اتفاق رخ می دهد، حبس پیکسل و سوختن پیکسل.

اگر برای چند ساعت یک شبکه خاصی را نگاه کنید و بعد آن کانال را عوض کنید احتمالا سایه لوگو و یا زیرنویس شبکه قبل هنوز می توان در شبکه جدید مشاهده کرد. این سایه بعد از چند دقیقه کمرنگ می شود و بعدا ناپدید خواهد شد. در این حالت حفظ تصویر رخ داده است که به علت اینکه در آن نقطه یک تصویر ثابت به مدت طولانی نمایش داده شده و در ادامه، گرم شدن آن نقطه رویی می دهد.

در نقطه مقابل آن، سوختن پیکسل است که قابل تعمیر و رفع نیست. بسته به اینکه یک یا چند پیکسل با هم سوخته باشند، فارغ از هر محتوایی که نگاه می کنید همیشه یک نقطه سیاه در آن قسمت موجود است که تغییر نمیکند. این اتفاق به تعداد و منطقه صفحه نمایش می تواند ازار دهنده باشد.

** حفظ تصویر را به عنوان هشداری در نظر بگیرید که در نهایت می تواند منجر به سوختن صفحه شود، و بنابراین باید با دقت بیشتری از تلویزیون استفاده کنید.

چند روش موثر برای تمایز حبس  پیکسل با سوختن آن و رفع احتمالی آنها:

1. اجازه دهید صفحه نمایش استراحت کند:

گاهی اوقات، حبس پیکسل ممکن است پس از استفاده طولانی مدت با نور پس زمینه بالا در تلویزیون شما ظاهر شوند. اگر چنین است، سعی کنید تلویزیون خود را به مدت 8تا 12ساعت خاموش کنید و سپس دوباره آن را روشن کنید تا ببینید آیا پیکسل های مرده هنوز وجود دارند یا خیر.

2. از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده کنید:

برنامه های کامپیوتری طراحی شده ویژه پیکسل های مرده را شناسایی کرده و سعی در تعمیر آنها می کنند. تلویزیون خود را از طریق کابل HDMI به رایانه وصل کنید تا از آن به عنوان صفحه نمایش دوم استفاده کنید. پس از برقراری ارتباط، نرم افزار تعمیر پیکسل را در رایانه خود فعال کنید.

یک مثال محبوب Pixel Réa است. Pixel Réa نمایشگر روی صفحه را با فرکانس بالا تغییر می‌دهد تا پیکسل‌های خوابیده را بیدار کند. پروسه کمی زمان می برد. توجه داشته باشید که باید چندین ساعت نرم افزار را اجرا کنید. اگر پیکسل ها هنوز قابل بازیافت هستند، این به شما شانس خوبی برای بازگرداندن آنها می دهد.

نرم افزار “Screen Burn Check” برنامه ای است که به تشخیص سوختگی صفحه و عیب یابی نمایش نیز می تواند کمک می کند. این برای دستگاه‌هایی با نمایشگرهای OLED و AMOLED طراحی شده است که اگر برای مدت طولانی روی یک تصویر ثابت باقی بمانند، مستعد سوختن صفحه نمایش هستند. این برنامه به اجرای یک سری آزمایش برای بررسی سوختگی صفحه (خصوصا در صفحه نمایش اندرویدی) کمک می کند.

3. از ویدیوهای یوتیوب استفاده کنید:

یک روش ساده تر و راحت تر، استفاده از ویدیوهای YouTube است که به رفع پیکسل های مرده کمک می کند. «dead pixel fixing” را در YouTube جستجو کنید و ویدیویی را انتخاب کنید که حداقل یک ساعت طول بکشد. اجازه دهید ویدیو تا جایی که ممکن است اجرا شود تا رنگ‌های روی صفحه تغییر کند و پیکسل‌های مرده رفع انسداد شوند.

4. حتی بیشتر صبر کنید:

گاهی اوقات پیکسل های حبس شده می توانند به دلیل مسائل موقتی مانند تداخل الکتریکی یا تغییرات دما ایجاد شوند. در این موارد، چند روز یا چند هفته انتظار می‌تواند به پیکسل‌ها اجازه دهد تا خود به خود بازیابی شوند، بنابراین ارزش آن را دارد که قبل از انجام اصلاحات دیگر کمی به آن زمان بدهید.

5. صفحه را ماساژ دهید:

این روش به عنوان آخرین گزینه ممکن در نظر گرفته می شود و با مسئولیت خود اعمال شود. می‌تواند پیکسل‌های مرده را بیدار کند، اما پیکسل‌های خراب جدیدی نیز تولید کند. بنابراین مطمئن شوید که ابتدا همه گزینه های دیگر را امتحان کرده اید و آگاه باشید که این روش ممکن است وضعیت را حتی بدتر کنید. یک تصویر سیاه را روی تلویزیون خود نمایش دهید و به آرامی نقطه ای را که پیکسل مرده در آن قرار دارد با استفاده از پالپ انگشت اشاره خود ماساژ دهید. بعد از چند ثانیه نتیجه را بررسی کنید و در صورت لزوم تکرار کنید.

با پیروی از این چند روش، شانس خوبی برای رفع پیکسل های مرده تلویزیون خود دارید. اگر هیچ یک از آنها کار نمی کند، ممکن است زمان آن رسیده است که یک تلویزیون جدید را خریداری کنید. با این حال، اگر موفق به رفع پیکسل‌های مرده شوید، می‌توانید از تجربه تماشای خود بدون هیچ مزاحمتی لذت ببرید. موفق باشید!

چگونه می توانم از سوختگی پیکسل در تلویزیون جلوگیری کنم؟

بسیاری از تلویزیون ها دارای ویژگی به نام رفرش خودکار (auto refresher) هستند. با این کار هر چند وقت یکبار کل تصویر تلویزیون را چند پیکسل تغییر می دهد. این می تواند به جلوگیری از سوختن کمک کند زیرا هر گونه عکس و آرم ثابت به اطراف منتقل می شود. این ویژگی فقط در صورتی کار می کند که تلویزیون به منبع تغذیه متصل باشد. از قطع کردن تلویزیون برای مدت طولانی خودداری کنید. از انجام بازی های ویدیویی که تصاویر ثابت را برای مدت طولانی نمایش می دهند خودداری کنید.

از تماشای کانال های خبری که تصاویر ثابت را به مدت طولانی نمایش می دهند خودداری کنید

بسیاری از کانال های خبری و آب و هوا، بنرها یا آرم هایی را روی صفحه نمایش می دهند که برای کل برنامه در یک مکان باقی می مانند. اگر به طور مرتب همان برنامه ها را تماشا می کنید یا برنامه را برای مدت طولانی تماشا می کنید، ممکن است سوختگی رخ دهد. همانند تصویر بالا که زیرنویس شبکه CNN روی آن حک شده است.

از تماشای طولانی مدت فیلم با فرمت 21:9 خودداری کنید

فیلم های با فرمت 21:9 اغلب دارای نوارهای سیاه در بالا و پایین صفحه هستند. اگر تلویزیون شما برای مدت طولانی در حین نمایش تصویر در جای دیگر، این قسمت ها را خالی نگه داشته باشد، ممکن است سوختن رخ دهد.

پیدا کردن پیکسل سوختگی در تلویزیون

پیدا کردن پیکسل سوخته در تلویزیون کار تخصصی و دشواری نیست کافی است که قبلا چند تصویر یکدست فقط سفید، فقط سیاه و فقط قرمز را اماده داشته باشید و با استفاده از فلش مموری آنرا بر روی تلویزیون نمایش دهید، در هر تصویر دنبال نقاطی باشید که رنگ آن با بقیه همخوانی ندارد. اگر یکی دو تا پیکسل سوخته باشد، پیدا کردن آن شاید کمی دشوار باشد و اما اگر بیشتر باشد بسته به تعداد می توان راحت تر آنها را پیدا کنید.

سخن آخر

سوختن پیکسل در تلویزیون، کامپیوتر و حتی گوشی موبایل به سختی صورت می گیرد و نباید نگران آن بود. با این حال، اگر هر روز ساعت‌ها صفحه‌نمایش را روی یک شبکه و تصویر ثابت قرار دهید، سوختن پیکسل می‌تواند مشکل‌ساز شود. مشکلات زمانی به وجود می‌آیند که صفحه نمایش یک کانال خبری را ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هر روز نشان می‌دهد که باعث می‌شود لوگوی کانال، همراه با طرح کلی پیمایش اخبار و غیره سوخته شود.

در بین انواع صفحه نمایش ها تلویزیون های OLED نسبت به بقیه بیشتر مستعد این مشکل هستند. اما ناگفته نماند اگر نکات گفته شده را رعایت کنید می توانید بدون مشکل سالها از انتخاب و خرید تلویزیون هوشمند خود بدون مشکل نهایت استفاده و لذت را داشته باشید.

اگر دنبال قیمت مناسب لوازم خانگی و کم مصرف می باشید که دارای امکانات روز باشد مجموعه مدلهایی فروشگاه اینترنتی بانه۹۰ می توانند در لیست نهایی خرید شما باشد و با خرید هر کدام قطعا از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد. برای مشاوره بیشتر و اطلاع از قیمت دقیق میتوانید در واتس اپ یا از طریق تماس از راهنمایی همکاران ما بهره مند شوید. در ضمن برای دیدن قیمت یخچال اصلی، قیمت لباسشویی بانه، قیمت مایکروویو و سولاردوم، قیمت ظرفشویی خارجی و تلویزیون برند اصلی از برندهای معتبر خارجی از وب سایت ما دیدن فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *