مقایسه تلویزیون های کیولد Q70T و Q70R سامسونگ

شرکت سامسونگ در سال 2019 و 2020 تلویزیون های کیولد را روانه بازار کرد که این تلویزیون های بسیار کاربر پسند و پر مخاطب بودند و توانستند به خوبی کاربران خود را راضی نگه دارند. با پیدایش هر مدل جدید در بازار معمولا کاربران انتظار امکانات و برنامه های جدیدتر را در آن دارند. از آنجا که تلویزیون Q70T در سال 2020 و بعد از تلویزیون Q70R تولید2019 وارد بازار شده است کی خواهیم این دو تلویزیون را بررسی و مقایسه کنیم.

 کیولد QLED

کیولد QLED اساسا به شرکت سامسونگ تعلق دارد و معمولا در انحصار شرکت سامسونگ است. در QLED حرف Q به معنی کوانتومی Quantum و LED هم به معنی Light Emmiting Diode است. سامسونگ با تغییر در نور پردازی توانسته است کیفیت تصویر متفاوتی را نسبت به تلویزیون های LED روانه بازار کند. در کیولد QLED یک صفحه ای حاوی ذرات نانو کریستال  در بین نور پس زمینه و صفحه نمایش قرار می گیرد و کمک می کند تا نور دقیق تر و اشباع تر به پیکسل ها برسد. در نتیجه فناوری QLED میزان روشنایی صفحه نمایش به طور فوق العاده ای افزایش یافته است، بنابراین هنگام قرار دادن تصویر دو تلویزیون LED و QLED در کنارهم، کیفیت تصویر QLED کاملا در رده بالاتری مشهود است.

تلویزیون کیولد Q70R تولید 2019

این تلویزیون دارای پردازنده کوانتومی است و نور پردازی در آن بر پایه نقطه کوانتومی می باشد. در آن نور قبل از رسیدن به پیکسل ها اشباع و دقیق شده و موجب می شود رنگ ها با خلوصیت بیشتری بر روی صفحه نمایش ظاهر شوند. این تلویزیون کیفیت تصویر 4K را دارد  و قابلیت ارتقای کنتراست و رزولوشن به خوبی توسط آن پیاده می شود. از فرمت های دینامیک تصویر یعنی HLG، HDR و HDR10 Plus پشتیبانی می کند. سیستم صوتی آن 40 وات می باشد که دارای ساب ووفر می باشد و صدای بم را به خوبی انتشار می دهد. ویژگی دالبی دیجیتال را دارد بنابراین می توان از آن انتظار صدایی همه جانبه و فراگیر را داشت. مهمترین ویژگی که موجب کارایی نمایش تصویر به صورت خیره کننده و فوق العاده در این تلویزیون می شود فناوری Full Array Local Dimming است که فقط در این تلویزیون سامسونگ به چشم می خورد. این تلویزیون دارای نور پس زمینه Direct می باشد که این فناوری روی آن پیاده شده است که بقیه تلویزیون های کیولد QLED سامسونگ این ویژگی را ندارند که متناسب با فناوری اتخاذ شده قیمت تلویزیون کیولد سامسونگ مدل Q70R نسبتا بیشتر است.

تلویزیون Q70T تولید 2020

تلویزیون Q70T در سال 2020 و اخیرا وارد بازار شده است. این تلویزیون بیشتر ویژگی های موجود درتلویزیون Q70R  را دارا می باشد، اما خوب بعضی از ویژگی ها را ندارد و یا بعضی از ویژگی های اضافه تری در آن گنجانده شده است. در تلویزیون Q70T از فناروی دیگری چون Dual LED استفاده شده است که در آن همزمان از دو لامپ LED در کنار هم استفاده شده تا نور پردازی را تقویت کنند. یعنی در هر نقطه دو لامپ حضور دارند که یکی نور سرد که سفید برفی و دیگر نور گرم که زرد طلایی است و میزان نور آبی را کم می کند  انتشار می دهد با این فرایند و نحوه نور پردازی کیفیت تصویر بهتر ارائه می شود. تلویزیون Q70T از نور پردازی Edge استفاده می کند و فناوری Full Array Dimming را ندارد.

جمع بندی

تلویزیون Q70T  و Q70R دارای فناوری کیولد QLED هستند که تلویزیون Q70R دارای نور پس زمینه Direct و فناوری Full Array Dimming است ولی تلویزیون Q70T دارای نور پس زمینه Edge است که فناوری Dimming را ندارد. تلویزیون Q70T دارای Dual LED است ولی تلویزیون Q70R از همان تک LED های نقطه ای استفاده می کند. میزان روشنایی صفحه نمایش در تلویزیون Q70T برابر با 500 نیت و در تلویزیون Q70R برابر با 1000 نیت است و این نشان می دهد که Full Array Local Dimming قوی تر از Dual LED است. میزان مصرف انرژی در تلویزیون Q70R با رده انرژی B بیشتر از مصرف انرژی تلویزیون Q70T با رده انرژی A است. سیستم صوتی Q70R برابر با 40 وات و ساب ووفر دار است که این میزان صدا برای تلویزیون Q70T برابر با 20 وات و بدون ساب ووفر است. در تلویزیون Q70T از یک پورت HDMI با ورژن 2.1 استفاده شده است و بقیه پورت های HDMI ورژن 2 را دارند و تلویزیون Q70R فقط HDMI ورژن 2 را دارد. با توجه به مشخصاتی که این تلویزیون ها دارند می توان گفت که از لحاظ کارایی و امکانات تفاوت زیادی با هم ندارند البته از طرفی باید تلویزیون Q70T در رده بالاتری باشد که در اینجا مشاهده می شود تلویزیون Q70R در چند مورد کاربردی بر تلویزیون Q70T برتری دارد. قیمت تلویزیون کیولد سامسونگ مدل Q70T با توجه به اینکه جدید تر است باید بیشتر باشد حالا می توان تصمیم گرفت که کدام یک از این تلویزیون ارزش خرید و یا هزینه بیشتر را دارد. البته خرید تلویزیون سامسونگ و یا هر برند دگیری از یک فروشگاه معتبر می تواند مفید واقع شود چرا که فروشنده می توان اطلاعات کافی را در اختیار خریدار قرار دهد و خریدار با آگاهی بیشتر خرید خود را انجام دهد.


برای مشاهده تلویزیونهای OLED و منحنی در وبسایت بانه 90 اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سامسونگ در وبسایت بانه 90 اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED ال جی وبسایت بانه 90 اینجا کلیک کنید
برای مشاهده تلویزیونهای LED سونی در وبسایت بانه 90 اینجا کلیک کنید

4 پاسخ
  1. فرهاد
    فرهاد گفته:

    سلام
    ظاهرا این تلویزیون ها خیلی به هم نزدیک هستند تکلیف چیه من می خواهم یکی از آنها را بخرم لطفه راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      سلام
      تلویزیون Q70T جدید ترهولی می توان گفت تلویزیون Q70R بهتره و امکانات و ویژگی های بهتری را دارد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *